söndag 29 juli 2012

Låt Sinnena Smeka din Själ





Jag har samlat ihop mig med mycket vila och återhämtning, så idag känns allt mycket bättre. Jag njuter av tystnaden och av att köket skiner snart på grund av att mina händer har diskat och torkat varje del. :) Kaffet smakar extra gott den här morgonen och jag dansar fram på bara fötter. Tänk vad livet kan vara underbart! 

Jag sitter i soffan, med en sval klänning och fötterna på bordet. Balkongdörren är på vid gavel, luften kommer in till mig och ljuden likaså. Jag andas och slappnar av till stunden som är min. Jag låter sinnena berätta vad jag upptäcker och upplever. Jag förtrollas av hur underbart en vardagsstund kan vara när jag upplever den med mina sinnen. Jag känner, hör, ser, doftar och smakar mig genom denna stund och den berikar min själ så att jag blir förälskad i nuet, stunden, mig och livet. 

Nej, jag är inte tokig och inte förtrollad heller, jag har bara genom arbete med mig själv och genom olika reflektioner upptäckt att jag bär mig genom livet och jag kan antingen hänga upp mig på allt som inte är bra och allt yttre som bråkar med mig eller så kan jag njuta av livet genom att vara medvetet närvarande och låta sinnena leda mig genom stunderna. Allt blir så mycket rikare, vackrare, njutbarare och framför allt positivare. 

Jag är tacksam och ödmjuk över att jag finns till, att jag är JAG och att jag har förmånen att leva här och nu. Att jag är berikad med så fina barn, släkt och vänner gör livet ännu mer underbart.  Gå gärna in och läs Maria Helanders blogginlägg idag som är på samma tema. 

Ta hand om er och glöm inte att Andas



5 kommentarer:

Pirjo Engström sa...

Kram! :-D

Kvinna i medelålderns tid sa...

Att vara i stunden, en konst. Ha en fortsatt bra dag, kram

Livskrafter sa...

Bara så underbart halt enkelt
ha en fin måndag
kram

Monica sa...

ja, visst är det härligt att sinnena kan smeka själen. Njut vännen!
Kram och vink från mig.

Lollo sa...

Här och nu är underbart kort!
..det gäller att kunna fånga stunden
el kunna ta sin stund.
Du beskriver så fint och tydligt.
kram