fredag 15 juni 2012

Vemod Eller Glädje


Avslutning och sommarlov för min minsta son i dag. Liten och liten är han inte eftersom han fyller 14 år i sommar. Men traditionen bjuder att vi äter jordgubbstårta efter att han kommer hem. Det är alltid mina föräldrar, syster och syskonbarn förutom min familj som fikar ihop. Idag tittade jag på avslutningen från min mammas balkong eftersom avslutningen alltid är ute. Det är en skola med f- 9 så avslutningen tar alltid lång tid då alla årskurser vill sjunga eller säga någonting och det är väldigt mycket folk. 

Hur ser ni på sommarlov? Jag har ofta en vemodig känsla i kroppen när det gäller avslutningar och student. När det gäller avslutningar så går mina tankar till de barn som inte har bra hemförhållanden eller inte har så många kompisar utanför skolan. För dessa är det en stor trygghet att gå i skolan, de får mat varje dag, vilket i vissa familjer med misär inte är givet hemma. De har vuxna i skolan som utger deras trygghet. Andra barn kanske ser en stor ensamhet framför sig då föräldrarna jobbar och inga kompisar att umgås med. Eftersom jag arbetar inom skolans värld så inser jag att dessa barn finns och mina tankar går till dem en dag som denna. Men....

...nu ser vi fram mot några lugna dagar med mycket vila sedan ska vi bada, åka till Gröna Lund och andra trevliga utflykter. Umgås med varandra är det viktigaste och står i centrum. I kväll ser sonen och jag på matchen mellan Sverige och England. Jag är trött nu och ska vila en stund. 

Ta hand om Er och glöm inte att Andas


2 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Oj! Jag skrev precis om vemod och glädje jag också! Jag hade ingen aning om ditt inlägg :) Jag återkommer och läser mer sedan.

Kram Ann-Louise

MyStory sa...

Idag har det varit skolavslutning här med. En lastbil med flaket fyllt av studenter stannade en stund utatför mitt hus och det var livat värre en stund. Det är några år sedan jag var med på en skolavslutning då min yngsta är 25 år nu...
Kram