onsdag 6 juni 2012

Inre Röst Och Fotografering




Höll på att köra över mig själv idag. I min iver att få umgås med min syster, tänkte jag åka med till ett köpcenter. Dels tidigt och dels köpcenter igen, men mycket ljud och människor. Jag sansade mig efter  en stunds morgonandning och kände in mig själv och mindes hur slut jag var igår efter vår dag tillsammans och att jag på fredag ska vara med och fira studenten. Min inre röst sa, ta hand om dig och vila så du har energi till fredag och kan njuta av hela dagen. Lite dåligt samvete över att jag backade ur efter att jag sagt att jag skulle följa med men ändå säker över att jag gjort rätt val för mig själv. 

Med detta kan jag konstatera att så länge jag andas och tar mig stunder att lyssna in min inre röst är chansen stor att jag inte kör över mig själv. 

Jag gillar fotot ovanför, det är inte mycket ljus i det utan ganska dovt och regntungt, men just den dova stämningen kan vara vacker ibland. Motivet som är i fokus är inte stort utan den största delen av fotot är dimmigt, vilket ger möjlighet för betraktaren att tolka. Jag gillar det sättet att presentera en vy. Jag kommer ihåg i början när jag fotograferade, då ansåg jag att en ickeskarp bild var misslyckad och nu är det ofta en strävan hos mig. Att ha en balans mellan skärpa och oskärpa i samma bild och att skapa en tredimensionell känsla, ett djup är kul och intressant. 

Nu vill jag önska alla en trevlig nationaldag och slå ett slag för empati, kärleksfullhet, omsorg och omtanke om er själv och varandra. Prästkragen är en svensk sommarblomma som är så vacker i mina ögon, så mycket mer svenskt en så blir det inte. Så vacker att jag riskerade liv och hälsa bara för att få plocka dem när jag var litet. Jag älskade att plocka blommor, gå för mig själv i naturen och plocka alla vackra ängsblommor. Vilken lycka. Men en gång så upptäckte jag att prästkragarna växte på andra sidan staketet till järnvägen men det hindrade inte mig, jag började klättra och överst var det taggtråd. Där fastnade jag med trosa och skinka och rev upp ett stort sår. Bara för att jag skulle plocka tre-fyra prästkragar. hehehe, minnet finns kvar som ett ärr på min kropp. Vad ska ni göra idag? 


Ta hand om er och glöm inte att Andas


6 kommentarer:

Lotta Zetterling sa...

Så klokt av dig,att stanna upp och lyssna <3 Jag kan bara hålla med dig om dina tankar om bilden!!
Önskar dig en fin dag!!

Kram Lotta

LillaTuss sa...

Önskar även dig en fin nationaldag :)

Byronesse sa...

Bra inkänt! Tack för att du delar med dig både av dina vackra bilder, tankar och historier ur livet:-)

Kramar på nationaldagen!

thejeanettishway sa...

älskar din foton. och din klokskap.
jag har nån slags olust som kryper runt lite och tynger mig.
kanske blir det bättre i morgon efter en mils promenad.
känner mig ensam emellanåt trots alla barn och alla måsten.

MyStory sa...

Jag är mycket förtjust i bilder med kort skärpedjup så jag gillar dina foton skarpt! Trött som jag är har jag inte gjort mycketnidag heller men jag har i alla fall varit på café med min trogna väninna :-) Ta hand om dig och ha en fortsatt bra dag!
Kram

Monica sa...

Tänk vad klokt av dig att känna vad som var rätt för dig i dag!!! Mycket bra, detta gör att fredagen "lättare"
Måste lyfta på min sommarhatt för att du är så klok, unik och värdefull!
Kramar från mig.