fredag 18 maj 2012

Mer Än Tankar & Känslor




Jag funderar lite på det här med tankar och känslor, båda dessa har fått mycket plats i min tillvaror på sistone. Jag har vänt och vridit på vilka tankar jag har och vilka känslor det skapar. Vilka tankar jag vill uppmuntra och vilka tankar jag vill acceptera att jag tänker och sedan skicka dem vidare ...osv. Men jag är Mer än tankar och känslor, jag har tankar och jag har känslor, men jag är inte bara det. Jag är mer än så. Alla är vi mer än så. Så idag ska jag lyssna in andra delar av mig som gör att jag är hela Marie-Louise. Igår när jag var ute på min promenad då funderade jag inte vare sig på vilka tankar jag hade eller vilka känslor dessa skapade eller tvärtom. Jag var ett med naturen och mina sinnen var i full action. 

Min son ska få en förtidig födelsedagspresent idag, han är glad och jag njuter i det. Att jag sedan får dyka in i detta fenomen "prylstress" en stund det kan jag hantera för det handlar inte om mig. Min son får ta sina egna beslut senare och följa sina värderingar när han blivit vuxen. Just nu ska vi ner i city och fixa ett abonnemang till en iphone till honom och jag menar att man visst klarar sig utan en smartphone. Det går bra att ha en mobil för 99 kr att ringa på och skicka sms. Men nu önskar sig min 14-åriga son en iphone och en kille som har allt han behöver är det svårt att köpa något åt i present. Så nu får han denna och jag hoppar in en stund i stressen och sedan hoppar jag ut. Jag har en Iphone själv så vi ska försöka fixa familjepaket. Nu undrar ni varför har jag en sådan fast jag tar avstånd från alla prylar. Ja, det kan jag också undra. Jag var i valet och kvalet i somras när min mobil gick sönder. Vi skulle få en mac genom jobbet, det är mycket tekniskt på jobbet och att man ska ligga i framkant rent pedagogisk i teknikvärlden. Det går stick i stäv med min tankar på sistone. Men när jag stod där så blev jag väl mer eller mindre övertalad att köpa just en iphone för den skulle vara så bra ihop med macen och det skulle finnas så mycket finesser med kalender och kallelse till möten och synkronisering mellan mobilen och datorn. 

Ja, nu blev jag sjukskriven som bekant så jag har inte upptäckt alla fördelar alla pratar om och jag använder det jag känner att jag vill använda på mobilen, vilket är minimalt. En hanterlig månadskostnad gör att jag nöjer mig med den så länge.

När vi har gjort vårt ärende ska jag bara njuta och vara utan så mycket funderingar kring tankar och känslor. Bara vara lite grann.... 

Ha en skönt och glöm inte att Andas



3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du påminner om tankar-känslor. En psykolog jag gick till för en tid sedan rättade mig alltid när jag sa "det känns som att", till "nej, du tänker att". Inte förrän jag läser ditt inlägg idag, förstår jag till fullo vad hon menade.
Ann

Ninja sa...

Tankar blir som vanor.....det blir svårare och svårare att bryta dem.

Anonym sa...

Ja, vi är ju inte våra tankar som bekant, även om det tidvis är svårt att skilja och urskilja. Att släppa grubblerierna på vem vi är, varför vi känner och tänker som vi gör och bara vara är befriande!

Hur det nu är så lever vi ju i den högteknologiska värld det är iaf. Jag har också en iPhone och jag gillar den mycket. Har en iPad också, och det skäms jag inte över. Mina pojkar har också iphones , dock av äldre modell. Vi har mycket nytta och glädje av dem. Självklart är de inte livsnödvändiga, men vi uppskattar dem.

Hoppas sonen blev riktigt glad!

Kram min fina cybervän