söndag 13 maj 2012

Egna Val




Idag vaknade jag med migrän och en orolig känsla för att det var konfirmation nummer två idag. Skulle jag fixa att gå dit? Jag insåg ganska snart att så inte skulle bli fallet och jag fick iväg mina barn och ett sms senare, där jag talade om att mina barn men inte jag skulle komma, gick jag och lade mig. Jag hade fyllt mig med frukost, kaffe och tabletter mot migrän. Jag började läsa boken igen. Den handlar fortsättningsvis väldigt mycket om att förstå sina tankar och känslor, att acceptera sina tankar och känslor och att bara iaktta för att avdramatisera dessa och få dem att lämna makten till mig. 

Jag känner när jag läser att jag kan ha väldigt svårt att känna vad jag känner och vad jag tänker, att skilja dessa ifrån varandra. Men annars gör jag precis som jag ska redan, mycket påminner om mindfulness och dess övningar. Jag blev trött efter en stund och tog mig en dusch, lyxade till med väldoftande tvål och lotion, kokade te och satte mig på balkongen och funderade vad det var för känslor jag kände i kroppen just nu. Jag kände oro och jag funderade över vad oron stod för. ... kom fram till att det var en oro för att min släkt skulle vara besviken på mig. Funderade vidare... vad gör det om de är det då? Gör det mer nytta för mig att jag inte kan närvara? Nej! Jag accepterade tanken om att det är okej att de är besvikna, de behöver inte förstå, de behöver inte alltid godkänna mina val jag gör. Allt som jag satt där så började jag må bättre, jag klädde på mig och gick ned till dem och fikade med dem. Det var okej för mig att jag inte kunde närvara i kyrkan, jag följde min inre röst och gjorde det jag klarade av just idag. Jag mår mycket bättre nu. 

När vi åkte därifrån så tog min son upp samma fråga. Han undrade om det var fel val han hade gjort under veckan som kommer. Nej, absolut inte menade jag... du har gjort ett val som är rätt för dig... det är livskvalité. Ja, sa han... men det kändes som de andra tyckte det var ett konstigt val av mig. Det spelar ingen roll sa jag vad de tycker. Du behöver inte deras godkännande eller förståelse, bara det är rätt och sant för dig så har du gjort ett bra val. Jag hör mig säga detta till min son och han blir nöjd med svaret och jag funderar över mitt svar. Det är det svaret jag skulle sagt till mig själv. Varför är det så lätt att råda andra och så svårt att ge sig själv samma råd? 

Nu sitter jag i soffan och pustar och känner mig nöjd med mig själv och mitt val. Jag ska ta det lugnt resten av dagen och fortsätta läsa lite. Ta hand om Er och glöm inte att Andas. 


12 kommentarer:

Lotta Zetterling sa...

Ja visst är det så att det är lättare att ge andra kloka råd, en att följa dom sig själv. Modigt gjort av dig att lyssna på ditt hjärta <3.

Har nu beställt boken, kunde inte låta bli den verkar så otroligt spännande.

Kram Lotta

Anonym sa...

Åh vilken lärdomsdag!
Liksom ... som om ... när du accepterade att det inte gör något om släkten blir besvikna, det är inte ditt ansvar ... så fick du kraften tillbaka.
Ann

Anonym sa...

Precis så blev det Ann. <3

messan sa...

Lyssna på sig själv är det viktigaste för då mår man bäst....i alla oftast är det så.
Kramar

MyStory sa...

Att ge andra goda råd är mycket enklare än att själv följa samma råd. Håller med dig om att det bästa är att göra det man känner är det rätta för en själv och inte det man tror att andra tycker är det som är rätt. Så bra att du känner dig nöjd med dig själv och ditt val!
Kram

Vida sa...

Är inte det där så typiskt.. så gör jag ibland med.. men det är bra att du ser det och tänker kring det.

Kramen

Lotta Zetterling sa...

Hejsan!! Jag undrar hur du fick din fb ihop med bloggen. Var det krångligt??? Jag har gjort en sida men kan inte koppla ihop dom. Nu är jag så trött så jag ger upp.

Sov Gott <3 Kram Lotta

Anonym sa...

Läser och tänker samma sak: Så klok jag är...men tänk om jag gjorde som jag ger andra råd:-)

Har tagit del av de länkar du har om andning. Tack!
Om du inte redan läst boken Medveten Andning så kan jag varmt rekommendera den även om jag inte kommit långt i den. Har svårt att hålla koncentrationen uppe mer än korta stunder.
Jag tränar nu med Relaxator varje dag ca 15-30 minuter. Har just börjat, men det ska bli intressant att se om jag kan få bukt med min felaktiga andning.

Men nu är det god natt som gäller för länge sen.

Varm kram och ha en fin migränfri måndag!

Herr Nilssons Fru sa...

Ja tänk - precis så tänker jag också ibland. Varför är de så lätt att råda andra men inte sig själv!!

Kramiz Anki

Anonym sa...

Tack tack för era fina ord, tankar och råd. Måste jag fixa den boken, Ord. Låter intressant.

Lotta det var inte svårt. Det jag gjorde som jag tyckte var enklast var att tycka på en sådan här länk till fb i en annans logg och sedan följde jag instuktionerna. Det gick som en dans. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men jag upplevde att det inte var svårt. Jag har försökt göra samma sak från fb men det upplever jag krångligare, då fick jag inte till det. Men tryck på min länk här och försök ändra till din sida. Vad har du skapat för sida. Vill jag ju veta. kram kram

Anonym sa...

Lotta, tryck på länken marknadsför din sida också. kram kram

Anonym sa...

Tack Marie-Louise för dina vakra bilder och kloka ord

Tack du vackra själ för att du är så stark att du klarar dela ditt sköra

Tack medmänniska för att du fins

Du är bara Kärlek
Störst av allt är kärleken

Varm kram från Connie