fredag 27 april 2012

Högkänslig Person



Ni kom ihåg att jag skrev för några inlägg sedan att jag ville hitta knappen som gjorde att jag kunde stänga av reflekterandet bara för en stund. Jag har i dag kommit till insikt om något om mig själv som gör att jag kanske måste ha förståelse för att jag är som jag är och att jag aldrig kommer hitta avstängningsknappen. 

Jag har insett att jag är en Högkänslig person, det är inget märkvärdigt egentligen för tydligen är var femte person det. Men att bli medveten om att jag har ett sådant medfött personlighetsdrag kan göra livet mer begripligt och framför allt jag kan bli mer begriplig för mig själv. 

Kortfattat kan man beskriva denna personlighetstyp som en person som tar in mycket mer synintryck än en person som inte är högkänslig. Det kan belysas på följande sätt. Tänk att hjärnan var en apelsinsorterare och en "normal" person har fem fack i hjärnan att sorterar de olika apelsinerna som trillar in. Då har en högkänslig person 25 fack som den kan sorterar in samma apelsiner. En högkänslig person läser av stämningar i ett rum i hög grad. Vidare bearbetar en  sådan person alla information som den tar in på ett djupare plan. Mycket som kanske bara går förbi en "vanlig" person tas även upp av denna personlighet. En högkänslig person tar in fler synintryck i ett rum, händelse, situation än en icke högkänslig person. Samtidig så blir en högkänslig person väldigt överväldigad över sinnesupplevelser som konst, musik eller en naturupplevelse. En högkänslig person är ljudkänslig, kan må dåligt av oljud eller känna sig uttömd fort av många olika ljudkällor samtidigt. En kommentar som har kastas ut lite i förbi farten, kan fastna hos denna personlighetstyp och relationsavslut kan ligga kvar och gno länge. Oro och rädslor undviks om det går och denna person tycker smärta är obehagligt. Personen i fråga blir utmattad och behöver stor återhämtning eftersom den upplever livet intensivt. När personen är på rätt plats så är den högpresterande, effektiv, kreativ, initiativrik, analytisk och noggrann. Om ni vill göra ett test och se om ni är en sådan personlighetstyp så kan ni hitta det här.  Där finns också mer information om detta. 

Jag fick en aha-upplevelse när jag läste om detta och precis som det står lite överväldigad. Jag har fått en förklaring till varför jag är som jag är. Varför jag blir så utmattad när jag arbetar som lärare. Varför jag känner av stämningar så tydligt både hos elever, kollegor och andra människor runt omkring mig. Varför jag kan bli helt hänförd av ett musikstycke, balett eller konsert. Varför jag alltid har undvikit skräckfilmer och situationer som gör mig rädd. Jag har aldrig förstått tjusningen att bli rädd. Jag förstår däremot varför jag njuter så av naturens skönhet. Varför jag tar saker kanska hårt och bearbetar dem länge. Varför jag upplevs väldigt levande, impulsiv och känslosam. Jag känner verkligen av livet in i varje cell. Jag skrev en gång i en bloggutmaning hos Punctum Salies att mina ledord i livet är att "leva genom mina sinnen" Det blir så tydligt nu varför jag gör det. Jag kan inget annat. heheheh

Jag är en högkänslig person. Det står helt klart för mig. Att jag kan bli medveten om detta och dra nytta av denna lärdom är jag helt övertygad om. Detta kan bli en räddningsplanka och livlina för mig. Att acceptera att jag är på ett visst sätt, ta hänsyn till det och utnyttja det till sin fördel. Slippa brottas med vissa saker som ljudkänslighet. Bättre att acceptera att det  är som det är med vissa saker och hitta ett sätt att leva utifrån det. Att denna personlighetstyp har lätt att bli utbränd, få ångest och depression kommer inte som en överraskning. Men i stora hela var detta en bra upptäckt för mig. Nu har jag, som bara jag gör, beställt en bok om detta. Vad hette den nu då, hahahah.. Det stod det också om att korttidsminnet, koncentrationen blir påverkad stort att av man blir så focuserad på många plan när man gör något och att detta tröttar. Jag får återkomma med boktitel och vad den ger. Nu ska jag landa i denna upptäckt.

Ta hand om Er och glöm inte att Andas. 


13 kommentarer:

thejeanettishway sa...

faktiskt måste jag skriva ordet spännande :)
för jag märker att du tar dig an detta med positiv energi.
själv kommer jag ihåg ALLT.
det tycker jag nästan är lite läskigt. allt och jag menar allt.

Anonym sa...

Och jösses vad jag kände igen mig i den beskrivningen. Jag gjorde testet och svarade JA på så gott som alla frågor.... Och beskrivningen som sen går att läsa och som du återberättar är exakt jag. Ska nog läsa på mer om det här. Tack för tips och länk!!! Ha en toppenbra fredag =) Kram

LillaTuss sa...

Läser och nickar instämmande i mycket. En annan sak jag reagerar över är att flera av dragen passar in på en person med Aspergers syndrom. Jag är alltså övertygad om att jag har vissa drag av detta men skulle inte uppfylla alla kriterier för en diagnos.

Vi är alla unika och tack gode gud för det.

Fredagskram ♥

Anonym sa...

Jag tror att många av oss här som har dessa tankar, funderingar och existentiella tankar har ett visst mått av detta. Det kan förklara somligt, men inte förändra. Vi är de vi är. Vi är bra som vi är.

Förvalta dina fina egenskaper, se till att du skapar tillräckligt med återhämtning och var medveten om din känslighet. Då blir det enbart positivt.

Kram vännen

MyStory sa...

Mycket intressant! Den person du beskriver låter som jag :-) Ha en riktigt skön kväll!
Kram

MyStory sa...

Jag fick 18 ja på testet...

LyckligaPraliner sa...

Jag läser och läser. Gjorde testet. Troligen svarade jag ja på ganska många men flera stämde inte också. Intressant tycker jag. Tror jag måste läsa en gång till.

Kram Ann-Louise

messan sa...

Tror att många känner i sig i det du du skriver. Jag gör det.
Tror att många får sig en funderare. Jag blir ttygg av det du skriver.

Varma kramar

Ninja sa...

Jag gjorde testet och kom fram till att jag är känsligare än jag trodde....dock inte högkänslig.

Susanne sa...

Oj vad jag känner igen mej i detta, var in och kollade testen.
Jag vet ju att jag är känslig. Men jag har aldrig tänkt på det på detta sätt. Du har väckt något inom mej genom att skriva om detta.
Jag är superkänslig, inte undra på att jag måste äta psykofarmaka för att må bättre, ändå vet jag inte riktigt om det funkar heller. I veckan känner jag saknad och ledsamhet för att vi förlorat vår granne. Tänker på honom varje dag, han har satt fotspår hos mej. Han ska bara finnas. Det suger en massa energi.
Tack för att du skrev om detta.
Kram/Susanne

Byronesse sa...

Det är skönt att förstå... Jag gjorde testet men förstod egentligen redan innan vad jag skulle få för resultat. Jag är som du, en högkänslig person.

Kram/Emma

Malou sa...

Det kan finnas en trygghet i upplevelsen av att man känner igen sig. Plötsligt finns det en gemenskap och samhörighet. Jag är inte ensam. Fram till dess kanske man är som en vindflöjel och bara fladdrar, rotlös med funderingar över varför man känner det som att man inte hör till. Vackert att du börjar hitta hem, positivt att du därifrån kan börja ta steg som grundar sig utifrån där du är.
Kram till dig Marie-Louise

Elisabeth sa...

Du är fin som du är och det finns bara en som du. Tur är det. Det pågår en intressant serie just nu på Svenska Dagbladet tror jag det var om HSP. Mycket bra. För mig är du den finaste av orkidéer. Var rädd om dig och vistas i de miljöer där du blomstrar.