tisdag 10 april 2012

Bli Vän Med Dig Själv




Mindfulness vad är det för något? Medveten närvaro, uppmärksamhet, närvaro eller medvetenhet, termerna är många för att närma sig begreppet mindfulness. Jon Kabat-Zinn använder ordet Heartfulness för att förklara närmare vad mindfulness egentligen betyder. I asiatiska språk är ordet för medvetande och hjärta ett och samma, vilket underlättar förståelsen för vad mindfulness vill förmedla. 

Någon typ av förklaring är just en ostörd icke-dömande medvetenhet om nuet precis som det är. Detta kan övas genom meditation. Men många förknippar meditation som någon flummig och suddig och drömmande verksamhet, trots att det är precis tvärtom. Meditation är en stund av total närvar där du ger dig själv möjlighet att vara öppen för alla typer av förnimmelser, runt dig och inom dig. Det är en stund där du genom övning hör dig själv klart och tydligt. Oftast har vi svaren inom oss, vi ska bara ge oss själv möjlighet att höra dessa. 

Jag har flera gånger fått tydliga svar i mina stunder av meditation, det kommer tydligt och klart.. Precis så ska jag göra eller om jag är osäker på ett vägval, så kommer det lösningar till mig genom mig själv genom Meditationsstunden. Nej, det är inget religiös i detta, trots att man kan bli en stark anhängare av mindfulness, utan det är ett sätt att leva och förhålla sig till sig själv, sin omgivning och till världen. Något helt universellt. 

Mindfulness skulle kunna uttryckas som en metod att bli vän med sig själv och sina upplevelser. 

Jag själv kom i kontakt med mindfulness för 3 år sedan, jag har inte praktiserat detta under dessa tre år dagligen, men jag har tagit till mig vissa bitar av mindfulness så självklart så det är en del av mig idag. Ett levnadsätt.  Med hjälp av min medvetna närvaro lägger jag inte ned tid på sådant som jag inte kan påverka eller förändra. Det blir alltså min första fråga till mig själv när jag ställs inför något som min tanke har fastnat för. Okej, jag tänker så här... Kan jag påverkar detta på något sätt? Om inte så accepterar jag att jag tänker som jag gör, jag dömer inte, men jag skickar tanken vidare... 

Vissa delar inom mindfulness får även jag påminna mig om att öva på, och kämpa med att få in i min vardag. Kämpa för att jag vet nyttan med dem. 

Inom mindfulness arbetar man med att identifiera tanken, känslan, handlingen av tanken och känslan. Just för att förstå sig själv bättre och vad som styr just mig. Kickar jag igång på en tanke jag får eller en känsla jag upplever och vad gör jag i handling när tanken eller känslan kommer... Allt för att kunna ändra mina dåliga vanor, fokusera på det positiva och inte lägga ned tid på negativa tankebanor. Men jag kan ha svårt att skilja på tanken eller känslan, vilken är vilken och vad startar mig... Detta får jag öva på .....

Att hitta motivation till att öva mindfulness kan just vara stress och smärta. Man har en situation som man vill förändra och genom mindfulness får du verktyg att varsamt visa medkänsla för dig själv, utforska dig själv och din uppmärksamhet på här och nu. 

Min uppmärksamhetsdag har innehållit 7 minuters mindfulnessövning, 30 minuters yoga och en dusch a la mindfulness. Då menar jag en dusch, där jag är medveten om allt som händer när jag duschar. Jag upplever vattnet som rinner över min kropp, hur det doftar när jag tvålar in mig, hur det känns mot huden, hur jag upplever det när jag schamponerar mitt hår osv... jag avslutade med in insmörjning av min kropp. Visst hade jag önskat att jag hade en lyxig väldoftande bodybutter, men tyvärr det fick duga med en oparfymerad lotion. Man tagar vad man haver. Jag kommer fortsätta dagen med lite läsning och sedan när jag går och lägger mig kommer jag göra en kroppscanning. 

Ha en skön eftermiddag och kväll... Andas. 


8 kommentarer:

thejeanettishway sa...

så härligt och alldeles gratis.
tänk.
det går inte att köpa lycka.
det gäller att hitta den inombords.
kram och ♥

tankar från mitt fönster sa...

Toppeninlägg! Jag har fått några instruktioner i mindfulness och jobbar på det dagligen, speciellt nu då jag har en tuff pågående cellgiftsbehandling. Qigong gör jag liet försiktigt och också avslappning efter en cd-skiva. Du har en mycket intressant och härlig blogg.

Byronesse sa...

Hej!

Jag jobbar verkligen med det här och har fortfarande en bra bit kvar. Jag har lätt att tappa fokus och de negativa, dömande tankarna smyger sig på. Vissa dagar går det lättare såklart. Jag har tagit hem böcker om självhjälp idag. I dem finns också mycket att jobba med för att bli mer överens med sig själv så jag ser fram emot spännande läsning de närmsta dagarna:-)

Kram fina du!

LyckligaPraliner sa...

Jag hade min fotvårdbehandling idag. Det är magiskt och min kropp reagerar otroligt mycket på behandlingen. Kan vara för att jag har så stor smärta och medan hon jobbar med det slappnar hela jag av. Under fötterna sitter väl alla dessa punkter för hela kroppen och jag blir väldigt påverkad av en behandling. Jag blir både uppiggad och alldeles disig i ögonen på samma gång...En timme tar det och jag bara suger i mig av de goda känslorna som kommer.

Kram Ann-Louise

Kvinna i medelålderns tid sa...

Kämpar förtvivlat med att släppa tankarna och fokusera på en sak. Har avslappningsskivor av olika slag, prövar att affirmera mm mm men det är så svårt!

Kram

MyStory sa...

Då och då under dagen påminner jag mig själv om att vara närvarande i det jag gör. Att utöva mindfulness när jag duschar har jag dock aldrig tänkt på men det ska jag göra i morgon.

Jag har faktiskt också skrivit lite om meditation idag och jag gjorde lite yoga innan jag satte mig och skrev mitt inlägg. Ha en fortsatt fin kväll!
Kram

messan sa...

Mindfullness är så bra just att man använda det i alla situationer. Ett tillfälle som jag kör med just nu är när jag äter...det är riktigt njutningsfullt.
Härligt inlägg.
Varma kramar till dig

Ninja sa...

Just det här med att inte döma eller värdera tycker jag är bra.....en objektiv analys över varat precis som det är just nu.