tisdag 6 mars 2012

Helhetsmetoden tredje veckan



Fas tre i Helhetsmetoden handlar om att fylla ryggsäcken med nya erfarenheter och jag citerar lite bra råd från boken.

"Jag oroar mig- men jag ÄR inte min oro"


"Handen på hjärtat - vad är det värsta som kan hända?"


"En känsla går alltid över"

När suget uppstår så får jag tre effektiva råd från Maria Helander och Cathrine Schück som är författare till boken:

  1. Realitetspröva suget
  2. Tänk värsta tanken 
  3. Utöva mindfulnessövning
Boken ger mig också råd om STOP-metoden där stop står för Stanna upp - Tänk - Omvärdera - Pröva ett nytt beteende.

Nu ska jag tänka och prova detta en eller två veckor och se om jag kan omvärdera situationen när suget trycker på. För visst har jag sug i mellan åt, men jag tror inte att min övervikt egentligen handlar så mycket om dåliga ovanor hos mig. Jag nämnde det i ett tidigare inlägg, jag anser att min övervikt beror på depression, förklimateriet och oregelbundna matvanor. Jag jobbar med regelbundna mattider och ska genom råd som jag fått genom "Kaos i kvinnohjärnan"beställa lite kosttillskott, som jag skrev om tidigare. Vi får se hur det går och hur som helst så är denna bok och metod väldigt nyttig och värdefull om man lider av ett destruktivt matbeteende av något slag.  

Jag rekommenderar denna bok å det varmaste för alla som har tröttnat på att banta. Metodiska råd genom hela boken följer med en strategi hur boken bör läsas. Det vill sägas inte sträckläsas för att sedan läggas på hyllan. Nej, denna bok är ett verktyg som ska arbetas med fram och åter när behovet uppstår.  




5 kommentarer:

LillaTuss sa...

Kan du skriva om sug efter godsaker och mat måste det betyda att du mår mycket bättre nu. Säg att det är så. Jag har emetofobi du vet. Suck!

Näst sista gången med MBKT idag. Jag gillar verkligen inte psykologen som håller i det. Hon försöker lära ut hur vi ska acceptera att det är som det är och hon bara går mig mer och mer på nerverna. Jag har i alla fall snappat upp tillräckligt mycket tips och råd för att fortsätta jobba på egen hand

Anonym sa...

Ja, jag mår bättre och har ätit någon knäckemacka och dricker te. :) Skönt att den värken och springantet till toaletten är över för den här gången.

Vad skönt att du har fått med dig tips och råd som du kan använda för dig själv. Det är så viktigt att ledaren passar en personligt för att man ska bli motiverad. Jag hoppas hon pratade med er om att acceptera det som inte går att förändra och förändra det som du kan påverka. Väldigt viktig skillnad... Kan ju inte acceptera allt. Kram på dig.

MyStory sa...

Vad man än vill åstadkomma så är det frågan om att hitta en metod som kan hjälpa en att nå målet. Hoppas det här funkar för dig!
Kram

Ninja sa...

Det värsta som kan hända är väl att man dör knall och fall, men det händer å andra sidan bara en gång......

messan sa...

Som med alla metoder så är det viktigaste att aktivt arbeta med den och sig själv...jag tror att det är där det ofta fallerar om man inte har den rätta viljan. Du har den vilja...det är jag övertygad om...eller hur:). Jag vet att du kommer lyckas för det känner jag i hjärtat.

Jag har ju sjukdomen MS och en viktig tanke jag har med mig är, jag har sjukdomen MS men jag ÄR inte sjukdomen.
Önskar dig en underbar vårdag!
Kramar till fina du